صفحه اول | تماس با ما | تالار گفتگو | دفترچه پیشنهاد و نظرات شما | ارسال بدوست
صفحه اول همازور
۱۷ فروردين ۱۳۹۹
 
 
منوی اصلی
صفحه اول همازور
اخبار رسانه های خبري ایران
گالری تصاویر
اوستاي ورهرام يشت
ارسال كارت پستال
بازيهاي آنلاين
118 كل كشور
بایگانی اخبار تارنماي
مقاله هاي ديني - فرهنگي
( وبلاگ نویسی ) دست نوشته های اعضا
نشریه و روزنامه هاي کشور ايران
خبرنامه داخلي انجمن‌هاي زرتشتي
تعرفه آگهي
شماره حساب براي ياري دهندگان
جشنواره فروش اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب
آخرین نوشته ها
اسامی نامزدهای انتخابات دهمین دوره‌ی مجلس
جشن شب چله 94 کالیفرنیا
هیات رییسه انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
کارگاه نقاشی خلاق در خانه فرهنگ وهنر زرتشتیان تهران
پروانه فعالیت گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران صادرشد
ونداد غیبی قهرمان تنیس زیر۱۴سال کرمان
گزینش هیات اجرایی زرتشتیان اصفهان برای انتخابات مجلس
جشن شب چله کرج در سال 94
شب چله‌ی زرتشتیان اصفهان در سال 94
جشن شب چله اله آباد در سال 94
امتحان هماهنگ دینی سال 94 درکرج
مسابقات طناب کشی و دارت درجام 11 رستم
تصاویر ونتایج هفته ششم جام 11 رستم
فرخوان در انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
فراخوان در جشن شب چله 94 یانش وران مانتره
گزارش تصویری از پیک نیک همازوری دبیرستانیهای یزد
نخستین فعالیت گروهی گردش ۲۱ انجمن زرتشتیان کرمان
فراخوان در جشن چله و آیین درگذشت اشوزرتشت 94 اله آباد
همازوری در سرایش اوستای آبزور در اتشکده تهران
نتایج هفته پنجم و جدول رده بندی جام 11 رستم
هیات رئیسه گردش دهم انجمن زرتشتیان نصرت آباد
رییس کمیسیون‌های گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران
هیات رییسه گردش 11 انجمن زرتشتیان خرمشاه گزینش شدند
نتایج هفته چهارم جام رستم و جدول رده بندی
پیش‌پوستر پانزدهمین دوره‌ی جام وهمن منتشر شد
تصاویری از مسابقه آشپزی دبیرستانیها در یزد
نمایشگاه کارهای دستی سازمان زنان در پاییز 94
نمایشگاه هنر و بازیافت برگزار میشود
نسخه الکترونیکی زندگی‌نامه آزاده زرتشتی منتشر شد
گزارش تصویری هفته سوم یازدهمین دوره جام رستم
دیدارنمایندگان اقلیت‌های دینی باآیت‌الله جوادی آملی
هیات رییسه گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران گزینش شدند
برابري ديه‌ي مرد و زن از هر دين و آيين
پروانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران در حال صادر شدن
فراخوان در نخستین جشنواره عکس زرتشتیان
دومین دوره المپیاد ورزشی در آموزشگاه‌های دخترانه‌ی ت
١٤عنوان كتاب الکترونیک رايگان در «طاقچه»
جایگزین سالن بجای ساختمان نیمه‌کاره مارکار تهران پارس
هموندان گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
گزارش تصویری هفته دوم یازدهمین دوره جام رستم
گزارش دومین دوره جام تخته نرد بانو خوبیار کرمان
فراخوان در کلاس آموزشی تنیس روی میز باشگاه یزد
اشتاد ایزد و آبانماه 94 در آدریان تهران
اسامی نامزدهای گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
سالروز بازگشايی خانه زرتشتیان اصفهان در سال 94
گزارش تصویری شاه ورهرام ایزد تهران در آبان 94
گزارش تصویری هفته نخست یازدهمین دوره جام رستم
آین گهنبار درآموزشگاه دخترانه مارکار یزد
قرعه کشی و برنامه کامل یازدهمین دوره فوتسال جام رستم
هیات ریسه گردش پنجم انجمن زرتشتیان اصفهان
گزارش تصویری جشن معرفی دانشجویان زرتشتی سال 94 یزد
داستان کوتاه و آموزنده ولی واقعي کانون شادی
جشن آبانگان دبستان دخترانه مارکار یزد در سال 94
جشن معرفی دانشجویان 94 انجمن یانش وران مانتره
هیات رئیسه گردش 11 انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران
گزارش روز جهانی کودک یزد در سال 94
ساخت دهکده گردشگری در روستای زرتشتی‌نشین یزد
درخت چنار زيارتگاه پير سبز در فهرست میراث ملی
رونمایی از کارت اعتباری و سیم‌کارت گردشگری
شاپور بازاده ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلم راکسب کر
داستان کوتاه و اموزنده : استخدام مدیر
بیست و چهارمین همایش نشست انجمن های زرتشتی ایران
راه‌اندازي تارنماي بازديد مجازي ميراث جهاني ايران
پیام شادباش انجمن و نهادهای زرتشتی ایران در نوروز 94
فلسفه نوروز و آیین آن
جشن نیكوكاری و داد و دهش در فرهنگ زرتشتیان
ايرانيان شادترين مردمان جهان بودند
بينش زرتشت بر عليه خشونت
چرا دروغ در جامعه ما رواج یافته است؟!
هموندان گردش 4 انجمن زرتشتیان مزرعه کلانتر
راز جوان نگهداشتن مغز
کار ، کوشش و آبادانی در آیین زرتشت
قـدرت کلمـات را دسـت کـم نگیـریم
چگونه چند وظـیفه ای نباشیـم؟
ماجرای آفرینش سرود ای ایران
نيكي در دين اشو زرتشت
تفاوت ادبیات گاتهایی با ادبیات توحیدی
پیام نافذ اشوزرتشت ، پیامبر بزرگ آریایی
مفهوم سرنوشت در جهان بيني زرتشتي
اصالت یاری و کمک رسانی در جهان بینی گاتایی
کیش زرتشتی،بنیاد و ریشه ی نخستین «حقوق بشر»
نکته دینی کلیدی مهم، در رابطه با سدره پوشی
تاثیرگذار ی نوشته های شما
اجراي آيين گواه گيري و ثبت ازدواج زرتشتیان
گاتها، سرزمين كشف‌ناشده‌اي، رها از مطلق‌گويي‌ها
احوال شخصيه زرتشتیان
آزاد انديشی در دین زرتشت
زرتشت؛ پایه‌گذار موسیقی مذهبی
سخن اشوزرتشت با پروردگار
اوستا در زندگي ما
کورش نیکنام و سپنتا نیکنام از ادامه‌ی راه بازماندند

تاجیک ها حاملان اصلی فرهنگ و ادب فارسی در آسیای مرکزی هستند. گذشتۀ تاریخ ایشان این نکته را به خوبی روشن می سازد. تاجیک ها در منطقۀ آسیای مرکزی، بخشی از افغانستان و شمال شرق خراسان بزرگ و ماوراء النهر سکنت داشته و دارند. خطی که از استرآباد [گرگان امروزه] به یزد کشیده شود، به عنوان مرز غربی اقامتگاه تاجیکان معرفی شده است. در بررسی قومیات تاجیک ها به یک اتفاق نظر میان بسیاری از مؤرخین دست می یابیم، که این گروه قومی از ایرانی هستند، که در ماوراء النهر زندگی می کنند. الاوه بر این بسیاری از مؤرخین کلمۀ "تاجیک"-را عمومیت داده و در مواردی آن را بر همۀ اقوام ایرانی اطلاق نموده اند و به ابارتی همۀ فارسی زبانان دنیارا تاجیک نموده اند. برخی از مؤرخین تاجیکان را نژاد اولیۀ آریایی می دانند و معتقدند، که نژاد آریایی اولین بار در سرزمین تاجیکان و در ماوراء النهر پدید آمده است و سپس وارد منطقه کنونی سرزمین ایران شده است. سعید نفیسی می گوید: "در شمال شرق ایران امروز سرزمین بسیار حاصلخیزی واقع است، که ما دلبستگی مخصوصي به آن داریم. بسیاری از دانشمندان بزرگ عقیده دارند، که نژاد آریایی در آن سرزمین، در دامنۀ کوه های هندوکوش در کنار رود جیحون و سیحون نخستین روز های خویش را گزرانیده اند. کتاب آسمانی "اوستا" کشوری را نشان می دهد، که آب و هوای آن بهشتی بود و اجداد ما نخست در آن جا پرورش یافته اند و به قرینه میتوان یافت، که مراد همان سرزمين موجود ایرانیان و خطۀ دلکش سواحل جیحون و سیحون است. علمای تاریخ عقیده دارند، که ما ایرانیان از آن جا آمدیم و ایران امروز به منزلۀ خانۀ دوم ماست." سرزمین تاجیکان در تاریخ به نام ایران و ایرانیان پیوند خورده است. در اساطیر و تاریخ باستان نیز نام این سرزمین برده شده است. در دورۀ هخامنشیان و سپس در روزگار ساسانیان این منطقه یکی از آبادترین قسمت های ایران به شمار می آمده است. پس از وروداسلام نیز خوارزم و ماوراء النهر خراسان آبادترین ولایات آسیای مرکزی بوده است. در قرون سوم و چهاروم هجری دو سلسلۀ سفاریان و سامانیان در منطقه قدرتی عظیم یافته اند. پس از این دوره ها و حتی قرن های متمادی این منطقه بزرگترین شعرای زبان فارسی را پروریده است. پیشرو این سلسله رودکی و خلقش، آخرین این زنجیره جامی است. دانشمندان بزرگی چون ابو علی سینا (٩٨٠-١٠٣٧)، فیلسوف و شاعر بزرگ ناصر خسرو (١٠٠٣-١٠٨٨)، فیلسوف و شاعر بزرگ عمر خیام (١٠٤٠-١١٣٣)، عدیب صابر ترمذی (وفات ١١٥٢)، نظامی عروضی سمرقندی (قرن عفتوم هجری)، کمال خجندی (وفات ١٣٩٠)،عبدالرحمن جامی (١٤١٤-١٤٩٣) همگی مظاهر افتخارپارسي زبانان تاجیکانند. این خطه از نظر تربیت دانشمندان بسیار زرخیز بوده است و از جملۀ تربیتیافتگان این منطقه همچونین میتوان از بخاری (قرن ١٢)، رشیدی سمرقندی (قرن ١٢)، اسیرالدین اسیکتی (وفات ١٢١٢)، سیف اسفرگی (قرن ١٢) و خواجه عصمت بخاری (وفات ١٤٢٦) نام برد. با توجه با همسایگی با مناطق ترکنشین تاجیکان همیشه مورد هجوم اقوام ترک بوده اند. این سرنوشت موهومی است، که تاجیک ها در طول تاریخ با آن زندگی نموده اند و این همسایگی مشکلات فراوانی را برای این قوم در طول تاریخ به وجود آورده است. در واقیع تاجیک ها مرز برخورد تمدون و فرهنگ ایرانی با اقوام ترک بوده اند. تاجیک ها نمایندۀ تمدون و فرهنگ ایران بودند و از این رهگذر ترکان به ایشان نیاز داشتند. اما با این همه در طی تاریخ به دفعات متعدد تاجیکان مورد حملۀ ترک ها قرار گرفته اند. از قرن یازدهوم میلادی به بعد بسیاری از نواحی ایرانی نشن به حملات ترک ها درامد. با این حال برخی مناطق نیز خود را از این خطر رهانیده اند. به طور کلی تاجیک ها در حفظ هویت ایرانی و فارسی خویش بسیار مقاومت کردند. در سده های آخر نیز تاجیکان صورت جدی مورد تهاجم فرهنگ روسی قرار گرفتند. با این حال تاجیک ها مقاومت ترین قوم آسیای مرکزی در حفظ هویت، فرهنگ و زبان خویش بوده اند. تاجیکستان سرسخت ترین جمهوری در مقابل برنامۀ ایجاد خلق واحدشوروی و در مقابل این برنامه، که توسط روسیۀ مرکزی به اجرا در می آید، به صوت شدیدتری در مقایسه با دیگر اقوام به روابط و مقاومت درتاريخ روی آورد. تاجیک ها در حفظ زبان فارسی نیز مقاومت فراوان از خود نشان داده اند. زبان فارسی که در تاجیکستان زبان تاجیکی گفته می شود و یکی از ارکان اصلی حفظ هویت در این جمهوری است، تاجیک ها دوران متمادی خود را با این زبان از خطر نفوذ به سلطۀ فرهنگ و زبان ترکی نگاه داشته اند. برای تاجیک ها زبان فارسی بیش از آن چه در ایران وجود دارد، حائز اهمیت است. هر تاجیک به عنوان بخشی از هویت قومی به زبان نیاكان خودنگاه می کند و به همین دلیل احترام خاصی براي این زبان قائل است. علاوه بر این تاجیکان بزرگان شعر وادب فارسی از قبیل فردوسی، رودکی، بیدیل، دهلوی و... از جایگاه ویژه برخوردارند و به ویژه در میان دانشگاهیان و دانشمندان توجه ویژه ای نثبت به شخسیت ها ابراز می شود. زبان فارسی امروزین تاجیکستان شباهت زیادی به فارسی دری دارد. ملك ا لشعرای بهار در این زمینه می نوسد: "زبان فارسی دری اصلاً لهجۀ اهالی ماوراءالنهر: سمرقند و بخاراست که در این جایگاه تاجیکان زندگی می کنند." حفظ گونۀ اصیل زبان فارسی در تاجیکستان و عدم تغییر و تحول فراوان در آن، چنان که در ایران پدید آمده است، که دهه های متمادی سلطۀ زبان روسی، قرون متمادی فشار زبان ترکی و همچنین محصور بودن تاجیکستان در خشکی موجب شده است، که این زبان از رشد لازم برخوردار نباشد. با این حال این معنای عدم تغییر در زبان فارسی تاجیکستان نیست، بلکه گویش های زبان تاجیکی در نواحی مرزی این کشور کمی متأثر از زبان همسایگان است. تفاوت های اندک زبان تاجیکی رایج در تاجیکستان و بخش های از سمرقند و بخارا با زبان فارسی مربوط به یک قرن اخیر است... مختصري از کتاب "جایگاه ایران در آسیای مرکزی" مهدی سنایی نهاوندی. تهران، ١٣٧٦.باسپاس علی

نظرات

ارائه نظرات مختص اعضاي سايت ميباشد.
لطفا ثبت نام كرده و لاگين كنيد.

اندرز آدرباد ماراسپند

به فرمان یزدان و امشاسپندان رفتار و کوشش نما .

همازور منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزيزان مي باشد

شما خواننده محترم همازور  مقيم در ساير نقاط كشور و حتي ساكن در اقصي نقاط  جهان ميتوانيد براي درج دست نوشته ها و اسناد خود در قالب هاي خبر، گزارش ، مفاله ، مصاحبه ، قطعات ادبي ، خاطره ، عكس ، و... با نام خود و بدون هيچ گونه تغييري در سايت همازور اقدام كنيد و به همين سادگي همگان را مطلع سازيد . 


همازور بیم همازور هما اشوبیم

همازور از تمام شهرهای ایران همفکر و همراه می پذیرد


تبلیغات ویژه

تورهای آزانس شرکت دلتابان

تعرفه اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب  

فرتوری از نگارخانه
ورود به پنل ارسال پیام کوتاه
 ورود به پنل ارسال انبوه پیامک 
همیار همازور باشید
ياري به  تارنماي  خبري  همازور
نیازمندیهای جامعه
اسلاید تصاویر
باشندگان در تارنمای
حاضرين 37602 ميهمانان حاضر
آمار تارنماي
اعضاء: 1221
اخبار: 5586
لينكها: 0
بازديد كننده گان: 54995743
 
Top!
Top!